Vértesboglár község hivatalos honlapja

Betűméret
  • Repce
    Repce
  • sz5
    sz5
  • sz4
    sz4
  • sz3
    sz3
  • sz6
    sz6

Iskolaérettség

Óvodai nevelésünk eredményességét a tanuláshoz szükséges képességek alapvetően meghatározzák.

Az iskolaérettségnek testi, lelki, szociális kritériumai vannak, melyek közül egyik sem hanyagolható el, mindegyik egyformán szükséges a sikeres iskolai munkához.

A testileg egészségesen fejlődő gyermek hatéves kora körül eljut az első alakváltozáshoz.

Megváltoznak testarányai, megkezdődik a fogváltás. Teste arányosan fejlett, teherbíró. Mozgása összerendezettebb, harmonikusabb. Erőteljesen fejlődik a mozgáskoordináció, finommotorika. Mozgását, viselkedését, testi, lelki szükségleteit szándékosan irányítani képes. A lelkileg egészségesen fejlődő gyermek érdeklődésével, nyitottságával készen áll az iskolába lépéshez.

A szociálisan érett gyermek:

  • egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni, késleltetni tudja szükségletei kielégítését.
  • feladattudata kialakulóban van, ez a feladatmegértésben, feladattartásában, a feladatok eredményes elvégzésében nyilvánul meg. Ezt a tevékenységet kitartásnak, munkatempójának, önállóságának, önfegyelmének alakulása biztosítja
  • a nemzetiségi nyelvhez pozitív viszony jellemzi

A gyermek tanuláshoz szükséges képességei folyamatosan fejlődnek, érzékelése, észlelése differenciálódik.

 

Az iskolaérettségről szülőknek

  1. Eléri-e gyermekem a 110-120 cm-es magasságot és a 18-20 kg-t? Mert bár a súly- és magassághatár megszűnt, a kisebb termetű gyermek gyakran fáradékonyabb társainál.
  2. Elindult-e a fogváltás? Ez a csontosodás megindulását jelzi, és az ülő- és állóképességgel van szoros összefüggésben.
  3. Tud-e gyermekünk cipőt kötni? Ennek hiánya a gyengébb kézügyességre és téri tájékozódásra hiányára utalhat.
  4. Jó-e gyermekem ceruzafogása? Az ehhez szük­séges izmokat a csontosodási folyamat kezdete előtt, sok gyurmázással, tésztagyúrással, homokozással lehet erősíteni.
  5. Mennyire összerendezett gyermekem elemi mozgása? A kúszás, mászás, lábujjon- sarkon-talpélen való járás, a szökdelés pontos kivitelezése a könnyű írás- és olvasástanuláshoz vezet. Nagyon-nagyon fontos a rendszeres játékos torna, nyáron sok mezítláb járás, fára mászás, az újabb játszóterek jó kihívású feladatokat adhatnak gyerekeinknek.
  6. Jó gyermekem egyensúlyérzéke? Ez a fejlett idegrendszerre utal, melynek hiánya figyelem- és magatartászavart okozhat. Gyakoroljuk a vonalon járást, a pincérkedést tálcával.
  7. Mennyire fejlett a vállöv, a könyökízület és a csuklóízület finommozgása? Ez a szépírás alapja, mely talicskázással, függeszkedéssel, később fűzéssel és ujjtornával fejleszthető.
  8. Tudja-e szinkronban és egymástól függetlenül irányítani végtagjait? Ez az azonos majd ellentétes kéz-láb emeléssel, masírozással, láb köröz - kéz tapsol gyakorlatokkal fejleszthető.
  9. Meg tudja-e nevezni testrészeit? Mivel a legbiztosabb pont a saját testünk, ezért ha ez bizonytalan, minden azzá válik, a tájékozódás indulási alapja is, hiszen mindent magunkhoz képest élünk meg először. Egy biztos testkép, egy jól leképződött 3 D-s kép magunkról a legfinomabb tájékozódási funkcióknak az alapja.
  10. Kialakult dominanciákkal rendelkezik-e? A nem megfelelő kézzel történő írás pl. nehezíti a tanulást és diszfunkciókhoz vezethet. (Szerencsére ma már nem divat a balkezesek átszoktatása a „szebbik" kézre!!)
  11. Koordinált-e a szemmozgása? Nehezítő tényező a sok tv és számítógép használat. Szemtorna lehet a fej elmozdulása nélkül: szemmozgatás jobbra, balra, le, föl, rézsútosan.
  12. El tudja-e különíteni a jobb és bal irányokat, illetve helyesen használja-e a névutókat (alatt, fölött, mögött stb...) ? Tájékozódási alapja majd a papíron, a vonalközökben való biztos eligazodásnak.
  13. Képes-e adott mozdulatokat, illetve alakokat térben (pl. építés) és síkban (pl. rajz) leutánozni?
  14. Képes-e mozgássorozatok elvégzésére (pl. taps-lépés-guggolás, gyöngyfűzés) illetve rajzminták követésére? A szeriális gondolkodás fejlettségére utal, ami szinte mindenfajta ismeret megszerzésénél alapvetően fontos képesség. Gyakoroljuk a hét napjait, az évszakokat, a számok egymásutániságát, mi van hétfő előtt? stb..
  15. Képes-e irány követésére? Itt is eleinte nagymozgásban, később finommozgásban, papíron. Írástanuláshoz nélkülözhetetlen.
  16. Megfelelő-e a szem-kéz koordinációja? Ezt például célba dobás során figyelhetjük meg. Labirintusjátékok jól fejlesztenek..
  17. Biztosan különbözteti-e meg az alakot a háttértől? Mi van a képen hátrébb, mi előrébb? Egymásra rajzolt tárgyak elkülönítése.
  18. Felismeri-e az azonos alakokat, színeket, nagyságokat, mennyiségeket? Pl. különböző színű és nagyságú kockák válogatása, formák elkülönítése, válogatása..
  19. Az azonosságon túl felismeri-e a különböző­ségeket?
  20. Különböző hangokat meg tud-e különböztetni egymástól? Pl. azonos hangzású szavakat: kéz-kész, mind-mint, Fontos majd a betűtanulásnál!
  21. Felismeri-e a rész-egész viszonyát? (pl. kis rész­le­teket megkeresni az egészen belül)
  22. Megy-e a szétszedés és újra összerakás gyakorlata?  Legó!!
  23. Képes-e az egyik érzékszerv-csatornán nyert információt másik csatornára átfordítani? Képes-e mesét lerajzolni, képről mesét alkotni, tapintott tárgyat megnevezni.
  24. Képes-e magát árnyaltan kifejezni? Van-e türelme másokat meghallgatni? Tud-e kérdezni? Ezeket a sok élő mesehallgatás, verstanulás és beszélgetés fejleszti.
  25. El tudja-e helyezni magát időben és társadalmi környezetében? Ismeri-e az évszakokat, napszakokat, napok változását, szülők foglalkozását, lakhelyét stb. Ezekről többször is kell beszélgetnünk, avassuk be őket a mi mindennapjainkba. ( Ne annyit tudjon, hogy apa papírozik a dolgozójában...)
  26. Tud-e 22-ig min. számolni, 10-től visszafelé is, ismeri-e a számképeket, tud-e megszámlálni, és 6-os számkörben egyszerű műveleteket végezni. (pl. van 4 csokid, kapsz még 1-et , hány csokid lesz?)
  27. Tud-e szabályok szerint viselkedni a mindennapi életben és a játékban egyaránt?
  28. Tűri-e a kudarcot?
  29. Bizalommal fordul-e a felnőttek felé? Elfogadja-e őket?
  30. Játszik-e a közösségben?

 

 

Intézményi információk, elérhetőségek

Önkormányzat Hivatala

Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal
Cím: 8083 Csákvár, Szabadság tér 9. 
Tel.: 22-582-310
 
Ügyfélfogadási idő Csákváron:
hétfő 8.00-12.00,
szerda 8.00- 16.00
csütörtök 8.00-12.00
 
 www.csakvar.hu
 
 
Vértesboglári kirendeltség
 Cím: 8085 Vértesboglár, Alkotmány utca 3. 
Tel.: 22-582-088
Fax.: 22-582-088
 
 
 
Ügyfélfogadási idő Vértesbogláron:
kedd 14.30-16.00
 
 

Általános Művelődési Központ tagintézményei

Német Nemzetiségi Óvoda
Művelődési ház és Könyvtár
 
ÁMK igazgató: Borbély Eszter
 
 
Cím: 8085 Vértesboglár, Alkotmány u.1.
Cím: 8085 Vértesboglár, Alkotmány u. 7.
 
Telefon: 06-22-354020
Telefon / Fax: 06-22-582-088
 
Két csoportos német nemzetiségi óvoda
Művelődésszervező: Jersey Diána

 
Igazgató: Terjékné Hadlacki Csilla
Cím: 8085 Vértesboglár, Alkotmány u. 14.
Telefon: 06-22-354104, 06-22-582087
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Orvosi ellátás

Orvosi Rendelő
Orvosi Ügyelet
 
Cím: 8085 Vértesboglár, Alkotmány utca 9.. Telefonszám: (06-22) 354 332
Cím: Bicske, Egészségközpont, Kossuth tér 17. Tel: 311-104. Ügyeleti idő: hétköznap délután 16 órától reggel 8-ig, hétvégén és ünnepnapokon 24 órában.
 
Háziorvos
Szakrendelések
 
Dr. Katonka Ágnes
 

Fogászati szakrendelés: dr. Zöld Éva, Csákvár, Szabadság tér 5. Rendelési idő: hétfő, szerda 14.00-20.00, kedd, péntek 08.00-14.00

 
 

Közületi szolgáltatók elérhetőségei:

 

Vértes Vidéke Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft.
2800 Tatabánya, Komáromi út 55.
Tel: +36-34-600-700
e-mail: info[kukac]vvhulladekkezelo.hu 

Tv, Internet, Telefon szolgáltatók
T-HomeDigi, Upc, Mindig Tv, Invitel

Gáz, Áram szolgáltatók
Tigáz, E.on

 
Travel Turne Tranzito